kerana diriku dan dirimu begitu berharga

Wednesday 24 June 2015

tart nenas sukatan cawan

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
salam 7 ramadhan,,,hihi

dah dpt semangat nk buat kuih raya ke blomm,,hahahaa iollss baru dpt tu pasal la dok tercarik2 resepi ni,,and ape slahnye kalau dh jumpe bleh la share sekali ye x,,,

sebenarnye aku ni mmg pemalas sgt3,,hahaa kalau bleh nk carik resepi yg gune sukatan cawan jek,,senang..bukan xde timbang pon kat umah ni,,ade,,tapi yekla,,malas nk timbang2,,kalau pakai cawan  lagi senang..lagipon mak2 kite dulu2 xpakai timbang pon kuih raya tetap jadik,,hahahha pastu lagi 1 aku suke caik yg resepinye guna bahan2 biase yg senangg carik,,,sooo akan lebih memudahkan keje akuu,,hahahaa

so yang aku nk share ni tart nenas punye resepi,, kalau rajin buat la jem sndrik,,kalau mlas cm aku alamatnye beli jekla kan,,hahahah so mcm biase aku suke bnde simple,,,so aku akan cube cari resepi yg se simple boleh,,hehehhe

ni resepi utk produce 60-80 bjik tart nenas

Bahan bahan tart:
4 cawan tepung gandum

2 biji kuning telur
1 buku mentega. 


sumpah simple..ni yang aku suke,,hahahha


cara2 die plk lagilah simple jek



  • 1. gaul kuning telur dengan mentega 
  • 2.  masukkan tepung sikit sikit
  • 3. Gaul/uli sampai doh tak melekat kat tangan.
cmtu jek wehhh...hahahaha sonang  gilee... 
pastu step sterusnye




Bentukkan doh macam silinder ni nanti senang nak masukkan dalam acuan.(acuan kuih semprit,,uolls tau kan,,,)

yang bhagian rata ke atas..bahagian menggerutuk kat bawah sebab bile gulung nti baru nmpk cntik
so bile dh semperit panjangggg bubuhla inti jem nenas tu kat atas doh yg dh disempritkan,,pastu gulung agak 1 gulung je ckup n potong pakai pisau,,n siap,,,susun dalam loyang n buat byk2 smpai penuuh loyang then bakar pada suhu 180'c/ 15 mnit

oppss telupe,,kalau nk lgi berseri sapukan la kuning telur kat atas tart tu,,

selamat mncube!!

pape pon thnks to De'Nurul sebab share resepi ni,,n so aku pon share semula ke engkorang,,so kalau nk tgk lebih details bleh ke blog tersebut,,

okbaii


No comments:

Post a Comment